Logotyp för Up to Date 2022.

Här är programmet för årets Up to Date

​Onsdag 26 oktober möts Dalarnas besöksnäring på Verket i Avesta för en fullmatad dag tillsammans. Spännande talare, diskussioner, trendspaningar och nätverkande samlas kring årets tema, "Platsens magi”. Temat är mer aktuellt än någonsin när vi ställer oss den stora frågan: Hur får vi människor att bo och vistas i Dalarna?


Besöksnäringen skriker efter kompetent arbetskraft och vi behöver få fler människor att välja Dalarna. Näringen genomför redan idag fler projekt och aktiviteter än någonsin. Vi bidrar till att Dalarna utvecklas inom många områden, där destinationsutveckling är en betydelsefull faktor. Samtidigt behöver vi vara både självkritiska och kreativa för att hitta vägar framåt och locka människor till Dalarna och till besöksnäringen.

Under dagen i Avesta möter vi en rad spännande talare och experter. Till exempel talar Fredrik Reinfeldt, ordförande i Visita, via länk om hur besöksnäringen kan lösa politiska utmaningar. Helena Godotter Karlberg på Svenska Designsällskapet finns på plats för att tala om hur vi skapar ett starkt platsvarumärke. Vi tar också sikte på kommande ”Generation Z” – hur kan vi få dem attraherade av Dalarna?

Ta del av det fullständiga programmet längre ner på sidan.

ANMÄL DIG HÄR

Personer minglar och pratar med varandra.

Under dagen lyfter vi flera viktiga frågeställningar och för intressanta diskussioner:

  • Vad är det som gör att människor väljer Dalarna?
  • Hur löser vi kompetensbristen inom alla våra yrkesområden?
  • Direktrapport om regeringens handlingsplan för besöksnäringen, vad händer där?
  • Vilka beslut behöver fattas för att Dalarnas ska ta nästa steg som plats och vem fattar dem?
  • Vilka mål ska uppnås? Hur många besökare vill vi ha och hur många invånare?
  • Hur väl lyckas Dalarna jämfört med andra regioner och branscher?

Detaljerna

  • Datum: Onsdag 26 oktober
  • Plats: Verket, Avesta
  • Tid: Kl 9.30–17.30, med efterföljande middag
  • Moderator: Anders Rosén

Festmiddag och utdelning av Guldvingen

På onsdagskvällen väntar gemensam festmiddag och inte minst utdelning av besöksnäringens eget pris Guldvingen. Förra året var det Skedvi Bröd som vann "Årets besöksnäringsföretag" och Kläppen Ski Resort som kammade hem "Årets arbetsgivare inom besöksnäringen". Vem det blir i år tillkännages under festkvällen.

Två personer står på scen och tar emot priset Guldvingen.

Förra året blev Kläppen Ski Resort utsedda till "Årets arbetsgivare inom besöksnäringen". Vem som tar hem Guldvingen 2022 tillkännages under Up to Date-kvällens middag.

Programmet

1. Dalarna världens bästa plats

Vad platsinnovation är och hur det kan nyttjas som metod för att göra Dalarna till en mer attraktiv plats för såväl besökare som invånare. Hur väl lyckas Dalarna jämfört med andra regioner och branscher?

På scenen:

  • Helena Godotter Karlberg, ordf för Svenska Designsällskapet, styrelseledamot i SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign

2. De offentliga organisationerna: Om framtiden för besöksnäringen

Besöksnäringen är en viktig del av lösningen på vår tids största politiska utmaningar – integrationen och den tudelade arbetsmarknaden. Hör Visita diskutera! Vi får också en rapport från regeringen om den nationella strategin för besöksnäringen liksom en uppdatering om kunskapsläget kring besöksnäringens betydelse för lokal/regional utveckling. Handelns roll vid platsutveckling och arbetet i en mindre kommun är andra infallsvinklar som berörs.

På scenen:

  • Fredrik Reinfeldt, ordförande Visita (talar via länk)
  • Anna Wallén, näringspolitisk chef Visita
  • Anna Hag, Näringsdepartementet
  • Anders Gunnarsson, Sveriges Kommuner och Regioner
  • Elisabet Elmsäter Vegö, Svenska handel
  • Fredrik Jarl, Kommunstyrelsens ordförande Gagnef

Fredrik Reinfeldt vid nöjespark.

Visitas ordförande Fredrik Reinfeldt ansluter digitalt till årets Up to Date och talar då om hur besöksnäringen kan vara delaktig i lösningen av politiska problem, exempelvis inom integration och arbetsmarknad.

3. 10 nya insikter kring generation Z

Generation Z är den generation som kommer att sätta tonen för hur morgondagens samhälle formas. Klarar vi av att möta dem och attrahera dem som innevånare i vårt Dalarna?

På scenen:

  • Rikard Molander, Kairos Future
  • Martin Sahlberg, Scandinavian Resorts
  • Peter Möller, Analytiker Region Dalarna

4. Hur samverkar vi för regionens bästa?

De planerade etableringarna och investeringarna i Dalarna väntas locka tusentals nya innevånare och då behövs service, kommunikation, kultur och inte minst bostäder. Hur ska allt finansieras? Hur bygger vi för en hållbar framtid? Hur löser vi kompetensbristen inom alla våra yrkesområden? Företrädare från industrin, högskola och politiker från kommun och region diskuterar.

På scenen:

  • Madeleine Norum, Placebrander
  • Bosse Lilja, vd Industriellt Utvecklingscenter Dalarna
  • Angelica Ekholm, vd Dalarna Science Park
  • Jörgen Elbe, prorektor Högskolan Dalarna
  • Fler tillkommer

Angelica Ekholm och Rikard Molander, som deltar under Up to Date 2022 i Avesta.

Angelica Ekholm från Dalarna Science Park är med och diskuterar samverkan inom regionen. Rikard Molander från Kairos Future ger oss viktiga tips och insikter kring hur vi ska nå Generation Z.

5. Att beslutas: Vad behöver vi göra nu?

Avslutande tankar och reflektioner från dagen, vad vi tar med oss och hur vi tar nästa steg.

På scenen:

  • Chatarina Eriksson, vd Visit Dalarna
  • Angelica Ekholm, vd Dalarna Science Park
  • Bosse Lilja, vd Industriellt Utvecklingscenter Dalarna
  • Jörgen Elbe, prorektor Högskolan Dalarna
  • Fler tillkommer

ANMÄL DIG HÄR

Personer minglar och pratar med varandra.