Att stärka varumärket Dalarna som besöksmål, att inspirera och locka besökare hit samt att öka kännedomen om regionen och allt det som finns att göra här. Det en stor del av vad vår marknadskommunikation syftar till. Vår kommunikative lägereld hålls levande året runt, där vi alltid kommunicerar för att inspirera och vägleda besökare att upptäcka Dalarna. Ytterligare en viktig del är de olika kampanjer och marknadsföringserbjudanden du som företag kan ta del av.
En viktig del av vårt uppdrag är att kommunicera och marknadsföra Dalarna som helhet. Genom att vara "always on" – och kommunicera Dalarna aktivt under hela året – skapar vi möjligheter till säsongsförlängning och locka besökare under samtliga årstider. Det här utgör grunden i vår kommunikation, som en ständigt brinnande lägereld. Vi matar den kontinuerligt med nytt bränsle för att hålla den vid liv. Via den skapar vi lust att resa till Dalarna, skapar intresse och nyfikenhet om Dalarna som destination, bygger image och kännedom om platsen och platsvarumärket. Dalarna ska alltid hållas "top of mind" och vara ett aktuellt alternativ för besökaren.
Fast ibland vill vi synas och höras lite extra. Det är då vi tar fram fyrverkerierna – specifika kampanjer. Lägerelden brinner fortfarande i grunden, men via fyrverkerikampanjerna gör vi mer riktade och starkare insatser gentemot vissa målgrupper. Dessa kampanjer utgår från olika teman – där vi tillsammans med företag från näringen genomför kampanjaktiviteter som är relevanta för just dem.
I både baskommunikationen och de specifika kampanjerna har vi stort digitalt fokus, som en del i vår digitaliseringsresa. Det innebär att majoriteten av de aktiviteter och insatser vi genomför är just digitala: det kan handla om alltifrån digitala artiklar och kampanjsidor till sociala medier, paid social, digital annonsering, influencersamarbeten och nyhetsbrev.