Lotta Backlund, Green Owl Travel, guidar i Styggforsen

Arbeta med researrangörer och agenter – det lönar sig

Att arbeta med internationella researrangörer ökar exponeringen av dina produkter och ger ökade möjligheter till bokning än om du skulle försöka nå ut på egen hand. Flera fantastiska dalaupplevelser finns redan hos researrangörer i bland annat Storbritannien, Nederländerna, Belgien och Tyskland – ett resultat av flera års förberedelser med bland annat paketering, prissättning, matchmaking med och bearbetning av researrangörer och genom visningsresor för researrangörer och press.

Så, hur ska man tänka och vad behöver man göra för att nå ut internationellt? Vi pratar med Lotta Backlund som driver Green Owl Travel och som har bokningsbara paket hos bland andra Best Served Scandinavia i Storbritannien.

Jag har drivit mitt företag sedan 2013 och har jobbat med utländska researrangörer sedan 2014. Nu efter tio år har jag äntligen förstått hur processen går till och att det handlar om att skapa en god relation. Utan den blir det ytligt och opersonligt, och med det också ointressant, säger Lotta.

Berätta gärna lite om processen med Best Served Scandinavia

För cirka två år sedan hörde Visit Dalarna av sig och frågade om jag ville ta emot en grupp utländska researrangörer på visningsresa i Dalarna. Det ville jag självklart så jag tog med dem på en snöskovandring i ett vintervackert Fryksås. Sue från Best Served Scandinavia blev så fascinerad över mig som naturguide och mitt företag att hon ville äta middag med mig. I slutet av middagen sa hon att hon verkligen ville börja samarbeta med Green Owl Travel. Jag blev glad men tänkte inte så mycket mer på det förrän Sue ihärdigt började höra av sig och ville att jag skulle skicka henne information i en mer strukturerad form än jag någonsin blivit ombedd tidigare. Jag utvecklade allt hon efterfrågade, något som inte bara hjälpte mig framåt i kontakterna med Best Served Scandinavia utan också med andra utländska reseagenter. Det var som att poletten trillade ner och jag förstod äntligen vad och hur jag skulle göra för att få det att börja rulla. Via samarbetet med Best Served Scandinavia har jag även fått exponering i artiklar i The Times och i Travel Weekly som också var resultatet av en pressresa som Visit Dalarna arrangerade.

Varför har du valt att jobba med researrangörer?

Jag har genom årens lopp lyckats skapa ett stort nätverk och inlett samarbeten med många kollegor runt om i Dalarna. Det är inte bara mina egna guidade turer jag säljer genom mitt företag, genom att paketera säljer jag också andra kollegors aktiviteter, boenden och erbjudanden. Jag ser de som mina "byggstenar". De jag kan sälja in bäst är de som jag själv haft möjlighet att prova eftersom jag då kan förmedla en ärlig bild av hur ett boende, en guidad tur eller aktivitet upplevs utifrån ett kundperspektiv. Det blir mer genuint och personligt vilket uppskattats av de researrangörer jag haft kontakt med under åren.

Mitt val att jobba med utländska researrangörer handlar om att jag och mina kollegor får bättre framförhållning. Bokningsförfrågningar kommer oftast 4-6 månader i förväg vilket gör det lättare att planera. Min ambition är att lyfta alla fantastiska och genuina upplevelser och företag som finns runt omkring i vårt län. Jag känner mig stolt över allt Dalarna har att erbjuda.

Visit Dalarna öppnar dörrar

Visit Dalarna har varit ett ovärderligt stöd både i form av kontakter och kunskap om hur det fungerar på en ny marknad som jag inte har haft någon kännedom om sedan tidigare. Visit Dalarna har ett stort kontaktnät, kunskap om internationella marknader och målgrupper och vad som är viktigt att tänka på i samarbeten med internationella researrangörer. Förutom att de har delat med sig av värdefull kunskap och stöd med praktiska saker så har de också hjälpt mig förstå att business handlar om så mycket mer än sälj, kronor och ören. Det handlar om att skapa en bra relation med den man väljer att inleda ett samarbete med, där båda känner ett förtroende för den andra parten. Jag kan verkligen rekommendera att ta hjälp av Visit Dalarna för att snabbare få allt man behöver på plats. Processen kan ändå vara lång från att man bestämt sig för att vilja satsa på internationell marknad till att man har sin första bokning… Men det är så värt det!


5 tips!

Till dig som också vill samarbeta och lyckas på en internationell marknad ger Tatjana Summermatter, internationell säljare hos Visit Dalarna, några tips.

  1. Lär dig mer om och bestäm dig för vilka marknader och målgrupper du vill attrahera.
  2. Samverka med andra för att skapa kompletta paket med boende, aktiviteter, mat etc.
  3. Anpassa ditt erbjudande och din prissättning till efterfrågan hos den aktuella marknaden och målgruppen
  4. Ta emot researrangörer och press på visningsresor och se det som en marknadsförings- och försäljningsinsats.
  5. Bearbeta researrangörer och agenter kontinuerligt genom säljaktiviteter, t ex deltagande i säljevents och mailutskick.

Vill du också nå ut på en internationell marknad? Kontakta din affärsutvecklare.

Klicka här för kontaktuppgifter!