Vi är övertygade om att framtidens resenärer kommer att söka sig till de regioner, destinationer och företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Vi driver därför arbetet mot att Dalarna ska vara en hållbar destination både ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Det inkluderar även vår egen organisation och verksamhet. Här kan du läsa mer om vårt hållbarhetsarbete, vilka definitioner av hållbarhet vi arbetar efter och läsa vår hållbarhetspolicy.
Hållbarhet är ett av våra övergripande fokusområden som ska genomsyra alla utvecklingsområden, oavsett om vi arbetar med framtidens marknadskommunikation eller vår interna produktutveckling. Tillsammans med Digitalisering och Internationalisering är dessa de tre viktigaste utmaningarna som vi i Dalarna måste hantera för att vara konkurrenskraftiga i en global konkurrens 2030.
För besöksnäringen är det en överlevnadsfråga. Ur marknadsperspektivet är det en nödvändighet – regioner, destinationer och företag som inte upplevs som ansvarstagande i ett hållbarhetsperspektiv väljs bort av konsumenterna. För vår egen skull handlar det om att vår upplevelseproduktion inte tär på de resurser vi har i termer av miljö och kulturhistoria, att de är långsiktigt lönsamma och att besöksnäringen bidrar till en hållbar samhällsutveckling i hela Dalarna.