Up to Date 2023

Här är programmet för årets Up to Date

​Nu är det dags för årets upplaga av Up to Date på temat ”Större intryck, mindre avtryck”. Spaningar, föreläsningar och diskussioner tar sikte mot att göra Dalarna till en mer hållbar destination ur alla dimensioner.


Detaljerna

  • Datum: Torsdag 26 oktober
  • Plats: Klockargården, Tällberg
  • Tid: Kl 10.00–18.00 med efterföljande middag
  • Moderator: Madeleine Norum 
  • Anmälan senast den 19 oktober

Anmäl dig här!


Programmet

1. Omvärld och trender

Vad som händer i vår omvärld, vilka trender som påverkar oss, makroekonomin i regional tappning och hur du kan kommunicera för att underlätta för besökarna att agera hållbart. Vi år ta del av omvärldsspaning och trender som påverkar besöksnäringen, och med den senaste beteendeforskningen får vi tips på hur vi kan hjälpa besökarna att göra rätt.

På scenen:

  • Anna Österlund, platsstrateg och trendspanare, Placebrander
  • Björn Rinstad, vd, Leksands Sparbank
  • Per Kristensson, professor psykologi, CTF, Karlstads universitet

Anna och Björn

Anna Österlund, Placebrander och Björn Rinstad, Leksands Sparbank.

2. Färdplan - Dalarna mot en hållbar destination

Vi är på väg mot en mer hållbar destination. Tre områden pekas ut i nya strategin; Mindre avtryck, större intryck, Hållbara företag, fler lokala jobb och Utveckling för plats och människa.  

På scenen:

  • Chatarina Eriksson, vd och Caroline Staaf, hållbarhetsstrateg, Visit Dalarna

LUNCH

3. Mindre avtryck, större intryck

Alla behöver vi ta ansvar för att minska de klimatpåverkande utsläpp som besöksnäringen står för, samtidigt som vi ska fortsätta erbjuda minnesvärda upplevelser i Dalarna. Vi inspireras här av Järvsö om att tänka efter före när en turistdestination växer, så att lokalbefolkning, besökare och natur kan samexistera i harmoni. Järvsö är första destination i Norden att bli certifierad enligt Earth Check. Vi inspireras också av Camp Ripan i Kiruna som strategiskt och med små steg har utvecklat både nya säsonger och minskat sitt klimatavtryck.  

På scenen:

  • Amanda Sandahl, vd, Destination Järvsö
  • Ida Johanson, general manager, Camp Ripan

Breakout sessions:

Om samhällets omställning, ny transportplan och hur cykelhållare och busslinjer till naturreservat har blivit del av Värmlandstrafik erbjudande.

  • Ameli Sahlin, enhetschef för samhällsbyggnad, Region Dalarna
  • Sofie Grahn, kommunikationsstrateg, Värmlandstrafik

Att styra besöksflöden och planera för att ekologi och lokalsamhälle ska hålla - så har man lyckats i Skåne.

  • Josefine Carlsson, projektledare Smart natur, Visit Skåne

Hållbarhetsanalys, vad innebär det och hur kan Visit Dalarna hjälpa till? 

  • Annika Jansson, Måsek´s Hundspannsäventyr tillsammans med Gunilla Tegen, affärsutvecklare, Visit Dalarna

FIKA

4. Hållbara företag, fler lokala jobb

För en god tillväxt behövs företag som arbetar långsiktigt med miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Med fler hållbara företag får vi fler schyssta arbetsgivare och fler lokala jobb.  Vi lyssnar till hur kompetensbehovet ser ut idag, några förslag på lösningar som finns på behovet inom besöksnäringen samt får konkreta modeller vad gäller social hållbarhet som verkligen fungerar.  

På scenen:

  • Peter Möller, samhällsanalytiker, Region Dalarna
  • Mattias Larsson, Fredagskocken
  • Maria Thulemark, lektor och biträdande centrumledare vid CeTLeR, Högskolan Dalarna

Breakout sessions:

Hållbarhetsanalys, vad innebär det och hur kan Visit Dalarna hjälpa till.

  • Lotta von Schéele, Malingsbo Herrgård tillsammans med Gunilla Tegen, affärsutvecklare, Visit Dalarna

Vad gör att man blir en attraktiv arbetsgivare? Sälens Högfjällshotell skapade en egen utbildning för att säkerställa kompetensbehovet - nu får hela Dalarna nytta av satsningen.

  • Martin Sahlberg, operativ chef/COO, Sälens Högfjällshotell

Fler lokala jobb och mer hållbara företag - så ska projektet SITE IV bidra till utvecklingen genom hållbar mobilitet.

  • Tiina Olsson och Frida Torsein, Projektledare SITE IV

5. Utveckling för plats och människa

När vi tar vara på platsers olika förutsättningar och det engagemang som finns bland lokalbefolkning och lokala företag skapar vi ett attraktivt Dalarna där fler vill bo, leva och verka. Idag vill även besökare vara med och bidra till platsens utveckling. Vi inspireras av Kungliga Djurgården och deras väg mot en hållbar destination. Dagen avslutas med en paneldialog kring Dalarnas väg mot en mer hållbar destination.  

På scenen:

  • Camilla Zedendahl, vd, Kungliga Djurgårdens Intressenter

Paneldialog:

Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling lokalt, i Dalarna och nationellt.

Paneldialog om besöksnäring, hållbarhet och framtid.

  • Chatarina Eriksson, vd, Visit Dalarna
  • Camilla Zedendahl, vd, Kungliga Djurgårdens Intressenter
  • Angelica Ekholm, vd, Dalarna Science park
  • Björn Rinstad, vd, Leksands Sparbank
  • Martin Sahlberg, operativ chef/COO, Sälens Högfjällshotell

Amanda Mattias Camilla

Amanda Sandahl, Destination Järvsö, Mattias Larsson, Fredagskocken och Camilla Zedendahl, Kungliga Djurgårdens Intressenter.


Mingel, middag och utdelning av Guldvingen

På kvällen väntar mingel och en gemensam trerättersmiddag och inte minst utdelning av besöksnäringens eget pris Guldvingen. Förra året fick Tomteland utmärkelsen "Årets besöksnäringsföretag" och "Årets arbetsgivare inom besöksnäringen" blev Hotell Lerdalshöjden. Vem det blir i år tillkännages under festkvällen.