De potentiella besökarnas intressen och drivkrafter är den viktigaste utgångspunkten för att kunna göra fler och bättre affärer i besöksnäringen. Dessa intressen måste mötas av tydliga erbjudanden. Få besökare ägnar tid åt att leta efter en aktivitet för att sedan hitta ett boende, någonstans att äta och ett sätt att ta sig till resmålet på egen hand. Det måste vara lätt att se, köpa och konsumera upplevelsen. Därför arbetar vi aktivt med teman – Dalarnas bästa förutsättningar, prioriterade marknader och ett antal specificerade målgrupper.


Dalarnas teman

Det vi valt att beskriva som teman är de områden där Dalarna som besöksregion har ett antal naturliga förutsättningar att erbjuda konkurrenskraftiga turistiska produkter. Ett tema har framförallt ett internt utvecklingsperspektiv – de ska fungera som drivkraft för produktutveckling. Aktörer och företag som har erbjudanden inom samma tema kan hitta varandra och skapa reseanledningar i samverkan.  

Dalarnas teman är: 

  • Outdoor vår, sommar och höst. Aktiviteter i det fria under den snöfria delen av året. Temat har funnits med oss länge, är ständigt aktuellt och har dessutom utvecklats mycket starkt de senaste åren. Ett exempel på det är produktområdet cykel.

  • Outdoor vinter. Den alpina skidåkningen är ryggraden i Dalarnas besöksnäring. Dessutom har intresset för andra aktiviteter i snö och på is ökat. Det finns en längtan efter riktig, skandinavisk vinter.  

  • Kultur och livsstil. Intresset för det lokala, genuina och speciella med just den här platsen är en viktig reseanledning för våra gäster. Inom kultur och livsstil skapar vi reseanledningar som visar upp vilka vi och Dalarna är. Det inkluderar alltifrån midsommarfirande till industrihistoria, från modern konst och design till samisk kultur samt mat och musik. 

  • Lugn och ro. Dalarna är för många en plats att koppla ner och koppla av. Här går det att komma bort från sin vardag och kanske hitta sig själv igen. Som komplement till det aktiva Dalarna ska vi skapa möjligheter att bara vara i Dalarna, på besökarnas egna premisser. 

  • Evenemang. Vi är bra på evenemang i Dalarna, i allt från sport och idrott till musik och tradition. Evenemangen är en viktig reseanledning i sig, men också ett skyltfönster och en chans att skapa en relation med nya besökare som kan bli återkommande gäster. 

  • Möten och affärsresande. Möten och konferenser är en viktig del av besöksnäringen, där omsättningen per besökare är avsevärt mycket högre än för fritidsgäster. Temat fokuserar på att stärka Dalarna som mötesplats för företag och organisationer samt att ta hand om de företagsbesökare vi har och få dem att återvända till Dalarna som privatpersoner.

En kille som cyklar MTB.
En person som åker turskidor.
En person som täljer en Dalahäst.
En kille som ligger och njuter i en hängmatta intill en sjö.
Folk i folkdräkt som uppträder i Gropen i Leksand.
Swedish workshop på Magasinet i Falun.

Dalarnas marknader

Sverige

Vi har två mycket starka säsonger i sommar och vinter. Majoriteten av våra svenska besökare kommer, förutom från vår hemmamarknad här i Dalarna, framför allt från Mälardalsregionen med Stockholm, Västra Götaland och Skåne. I de här regionerna finns en stor volym inom de målgrupper vi vänder oss till. Det är också hit vi geografiskt riktar merparten av vår marknadsföring för privatturism.

Internationellt

Internationellt arbetar vi mot ett antal prioriterade marknader: 

  • Norge (vår, sommar, höst) 
  • Danmark (vinter) 
  • Nederländerna (året runt) 
  • Tyskland (vår, sommar, höst) 

En stor del av vårt internationella arbete sker i samarbete med Visit Sweden. De prioriterade marknaderna är resultatet av ett masterplanarbete tillsammans med dem. 

Här kan du läsa mer om vårt internationella arbete.

Dalarnas målgrupper

Att utveckla affärerna i Dalarnas besöksnäring kräver att vi blir tydliga. För vilka ska Dalarna vara det mest attraktiva resmålet? Med hjälp av marknadsundersökningar kan vi både ringa in och prioritera de geografiska marknader och målgrupper vi ska vända oss till när vi kommunicerar Dalarna.  

Ambitionen är att bli så spetsig som möjligt i målgruppsdefinitionerna. Ett sätt är att beskriva målgrupperna i termer av deras intressen och drivkrafter. I vårt arbete utgår vi från Visit Swedens övergripande drivkraftssegment, som beskrivs nedan. För varje målgrupp har vi också specificerat vilket eller vilka av Dalarnas sex teman som ger bäst match.

Nyfikna upptäckare

Dessa vill uppleva nya städer och platser. Naturupplevelser och rundresor är starka drivkrafter. De vill lära sig något nytt på sin semester. Det finns ett intresse för det lokala och genuina, svensk kultur och livsstil. Om det är en internationell besökare vill de se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester och gärna lära sig något nytt om Sverige när de är här. Ofta finns mycket att hämta inom temat ”Kultur och livsstil”.

Animerad bild på vandrare och cyklist.

Animerad bild på campare i naturen.

Aktiva naturälskare

Här vill man uppleva allt möjligt, men drivkraften är framförallt att uppleva naturen, vara aktiv och röra på sig. Drivkrafterna matchar framför allt våra outdoorteman.

Vardagssmitande livsnjutare

Här handlar det om personer som framför allt vill koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin semester. De njuter gärna av god mat och dryck. Gemenskapen är viktig, liksom att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med de man reser med. Temat ”Lugn och ro” passar dem extra bra.

Animerad bild på ett par som fikar.