De potentiella besökarnas intressen och drivkrafter är den viktigaste utgångspunkten för att kunna göra fler och bättre affärer i besöksnäringen. Dessa intressen måste mötas av tydliga erbjudanden. Få besökare ägnar tid åt att leta efter en aktivitet för att sedan hitta ett boende, någonstans att äta och ett sätt att ta sig till resmålet på egen hand. Det måste vara lätt att se, köpa och konsumera upplevelsen. Därför arbetar vi aktivt med teman – Dalarnas bästa förutsättningar, prioriterade marknader och ett antal specificerade målgrupper.


Dalarnas teman och reseanledningar

Vi har identifierat sex teman för destinationen Dalarna. Inom dessa teman har vi sedan kategoriserat ett antal reseanledningar, det vill säga de turistiska produkterna, och ett antal produktområden. Vi jobbar sedan med att stärka de reseanledningar som har bäst potential att skapa hållbar tillväxt för vår besöksnäring. Potentialen beräknas bland annat utifrån trender, efterfrågan, kännedom och Dalarnas utbud inom varje reseanledning.

Illustration som visar Visit Dalarnas prioriterade reseanledningar.

Från tid till annan att kraftsamlar vi runt några specifika reseanledningar utifrån dess potential kopplat till efterfrågan, utbud och utvecklingsmöjligheter. På så sätt riktar vi våra insatser och bidrar till att stärka det enskilda företagets erbjudande och möjlighet till bättre affärer.

 

Outdoor vår, sommar och höst

Dalarnas landskap är omväxlande. I en storslagen natur bestående av fjäll, sjöar, älvar, skogar, vildmark och blomstrande ängar, nationalparker och världsunika miljöer finns alla möjligheter till upplevelser och aktiviteter under den snöfria delen av året. 

  • Reseanledningar:  MTB, vandring, unika boenden, aktivt lärande i naturen, golf, fiske, vattenaktiviteter, paddling.

  • Relaterade produktområden: Biking Dalarna, Hiking Dalarna, Leisure Cycling.

Outdoor vinter

Den alpina skidåkningen är ryggraden i Dalarnas besöksnäring. Vid sidan av den har efterfrågan på andra aktiviteter på snö och is samt genuina naturupplevelser ökat. Tack vare sparad snö finns möjlighet till tidig skidåkning och många åkdagar i både backar och spår.

  • Reseanledningar: Alpin skidåkning, längdskidåkning, skoter, tävling och träning, turskidåkning, långfärdsskridskor och "Skandinavisk vinter".

  • Relaterade produktområden: Skating Dalarna.

Kultur och livsstil

Dalarnas landskap finns pittoreska byar med rödfärgade hus och charmiga städer. Med gott om aktiviteter, evenemang, kultur, lokal mat och shopping så finns något för alla. Här erbjuds också mat- och dryckesupplevelser och här upplevs kreativitet, hantverk och en möjlighet att kombinera naturen och kulturlandskapet i en helhet. Allt serveras av engagerade människor och med god service. 

  • Reseanledningar: Världsarvet Falun, Kulturhistoria, Samisk kultur, utbildning och lärande hantverk, Siljan Geopark, "Skandinavisk sommar".

  • Relaterade produktområden: Culture Route Dalarna, Taste of Dalarna.

Lugn och ro

Dalarna är för många en plats att koppla ner och koppla av, komma bort från vardagen och kanske hitta sig själv igen. Som komplement till det aktiva Dalarna skapas möjligheter att bara vara i Dalarna, på besökarens egna premisser.

  • Reseanledningar: Spa, personlig utveckling.

Evenemang

Vi är bra på evenemang i Dalarna, i allt från sport och idrott till musik och tradition. Evenemangen är en viktig reseanledning i sig, men också ett skyltfönster och en chans att skapa en relation med nya besökare som kan bli återkommande gäster.

  • Reseanledningar: Lokala, regionala, nationella och internationella evenemang.

Möten och affärsresande

Möten och konferenser är en viktig del av besöksnäringen. Dalarna är en perfekt mötesplats för företag och organisationer, där arbete kan ske i vacker och kreativ miljö och kombineras med upplevelser som leder till arbetslust och en önskan att komma tillbaka som privatperson.

  • Reseanledningar: Konferenser och kongresser. 

  • Relaterade produktområden: Möten på dalavis. 

En kille som cyklar MTB.
En person som åker turskidor.
En person som täljer en Dalahäst.
En kille som ligger och njuter i en hängmatta intill en sjö.
Folk i folkdräkt som uppträder i Gropen i Leksand.
Swedish workshop på Magasinet i Falun.

Dalarnas marknader

Sverige

Vi har två mycket starka säsonger i sommar och vinter. Majoriteten av våra svenska besökare kommer, förutom från vår hemmamarknad här i Dalarna, framför allt från Mälardalsregionen med Stockholm, Västra Götaland och Skåne. I de här regionerna finns en stor volym inom de målgrupper vi vänder oss till. Det är också hit vi geografiskt riktar merparten av vår marknadsföring för privatturism.

Internationellt

Internationellt arbetar vi mot ett antal prioriterade marknader: 

  • Norge (vår, sommar, höst) 
  • Danmark (vinter) 
  • Nederländerna (året runt) 
  • Tyskland (vår, sommar, höst) 
  • Storbritannien (året runt)

En stor del av vårt internationella arbete sker i samarbete med Visit Sweden. De prioriterade marknaderna är resultatet av ett masterplanarbete tillsammans med dem. 

Här kan du läsa mer om vårt internationella arbete.

Dalarnas målgrupper

Att utveckla affärerna i Dalarnas besöksnäring kräver att vi blir tydliga. För vilka ska Dalarna vara det mest attraktiva resmålet? Med hjälp av marknadsundersökningar kan vi både ringa in och prioritera de geografiska marknader och målgrupper vi ska vända oss till när vi kommunicerar Dalarna.  

Ambitionen är att bli så spetsig som möjligt i målgruppsdefinitionerna. Ett sätt är att beskriva målgrupperna i termer av deras intressen och drivkrafter. I vårt arbete utgår vi från Visit Swedens övergripande drivkraftssegment, som beskrivs nedan. För varje målgrupp har vi också specificerat vilket eller vilka av Dalarnas sex teman som ger bäst match.

Nyfikna upptäckare

Dessa vill uppleva nya städer och platser. Naturupplevelser och rundresor är starka drivkrafter. De vill lära sig något nytt på sin semester. Det finns ett intresse för det lokala och genuina, svensk kultur och livsstil. Om det är en internationell besökare vill de se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester och gärna lära sig något nytt om Sverige när de är här. Ofta finns mycket att hämta inom temat ”Kultur och livsstil”.

Animerad bild på vandrare och cyklist.

Animerad bild på campare i naturen.

Aktiva naturälskare

Här vill man uppleva allt möjligt, men drivkraften är framförallt att uppleva naturen, vara aktiv och röra på sig. Drivkrafterna matchar framför allt våra outdoorteman.

Vardagssmitande livsnjutare

Här handlar det om personer som framför allt vill koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin semester. De njuter gärna av god mat och dryck. Gemenskapen är viktig, liksom att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med de man reser med. Temat ”Lugn och ro” passar dem extra bra.

Animerad bild på ett par som fikar.