Simmare i gula badmössor under Vansbrosimningen

Vansbrosimningen: "Vi får underlag för strategiska beslut"

​Vansbrosimningen startade som en propagandaaktivitet och har under sina 70 år vuxit till ett vida känt multievenemang som sätter Vansbro på kartan. Här berättar generalsekreterare Tomas Viker om vad som driver organisationen att fortsätta, om värdet av utifrånperspektiv, nätverk och spetskompetens. Dessutom får vi höra om framtidsplanerna, som bland annat inkluderar utvecklingen av en egen app tillsammans med Visit Dalarna.


Vad vill ni att en deltagare i Vansbrosimningen uppleva?

– Vi arbetar utifrån konceptet ”Det lilla arrangemanget i stort format”. Vi vill att vårt evenemang upplevs familjärt, genuint och är tillgängligt för alla. Våra lopp ska inspirera, utmana och glädja våra deltagare. Vi vill att fler människor motionerar och är fysiskt aktiva. Vi vill därför bidra till att öka intresset för simning i allmänhet och öppet vatten-simning i synnerhet. Vi strävar efter att vara ett tillgängligt och hållbart evenemang över tid.

Det sägs att Vansbrosimningen föddes i propagandasyfte?

– Ja, Vansbroborna Einar Anselius och Mats Qvarfot satt vid badplatsen vid älven och funderade på hur de skulle göra propaganda för simning genom att simma en längre sträcka. Mats föreslog att de skulle starta vid Folkets park och simma till Plasket. ”Nej för tusan, vi simmar under alla sex broarna”, sa Einar. Och så blev det.

Mycket har hänt under de 70 år som gått sen dess.

– I den första simningen deltog tio personer. Sedan dess har tusentals kilometrar har simmats och hundratusentals deltagare och besökare kommit Vansbro kommun för simtävlingar i Vanån och Västerdalälven. Under årens lopp har simtävlingarna i Vansbro utvecklats från att ha varit ett öppet vatten-lopp på 3 km till att idag omfatta 11 olika lopp för både barn och vuxna, inklusive triathlon och swimrun. Vansbrosimningen ingår också tillsammans med Engelbrektsloppet, Vasaloppet, Vätternrundan och Lidingöloppet i En Svensk Klassiker, en organisation vars mission är att göra Sverige och svenskarna friskare.

Vad driver er att fortsätta?

– Vansbrosimningen som simtävling har som sagt utvecklats till ett multievenemang, med flera grenar och aktiviteter på programmet. Evenemanget placerar Vansbro på kartan och uppmärksammar vikten av att vara simkunnig. Genom en nära relation till förenings- och näringsliv på orten bidrar evenemanget till ett hållbart och attraktivt utbud av friluftsaktiviteter för barn och ungdomar.

Bildkollage med simmare under Vansbrosimningen och generalsekreterare Tomas Viker.
Vansbrosimningens generalsekreterare Tomas Viker kan konstatera att evenemanget utvecklats enormt från startårets tio deltagare till de tusentals motionärer som deltagit i något av arrangemanget under de gångna 70 åren.

Hur kommer det sig att ni är partners till Visit Dalarna?

– Det ger oss bättre underlag för inriktningen när vi ska fatta strategiska beslut. Dessutom gör det att vi får inspiration och utifrånperspektiv. Genom partnerskapet har vi fått möjlighet att ta del av Visit Dalarnas spetskompetens inom områden som digitalisering, omvärldsanalys samt Visit Dalarnas nätverk och kontakter hos myndigheter och beslutsfattare. Vi har också fått hjälp med att söka investeringsstöd för några av våra utvecklingsprojekt. Plus att Visit Dalarna varit till stor hjälp vid boendeförmedling under vårt event, medverkat med inspel till vår styrelse samt till våra funktionärsföreningar och så har vi varit med i programmet Kurbits Evenemang.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi vill fortsätta utvecklas inom det digitala området och genom vårt samarbete med Visit Dalarna utveckla en race-applikation som ska underlätta informationsspridning till deltagare, funktionärer och besökare. Vi vill även bli bättre på att paketera våra lopp och de kringaktiviteter som finns i anslutning till vårt evenemang.

Läs mer om Vansbrosimningen på deras hemsida.

Vill du också bli partner?

Som partner till Visit Dalarna har du möjlighet att ta del av hela vårt erbjudande, där vi ännu bättre kan hjälpa dig att till exempel:

  • Förfina din verksamhet och förstå din kund
  • Utveckla och anpassa ditt erbjudande
  • Sälja ditt erbjudande och sätta upp bokningssystem
  • Kommunicera i rätt kanaler

Här kan du läsa mer om partnerskapet och bli partner till Visit Dalarna

Logotyp för partners till Visit Dalarna

Träffa fler partners