Har du ett evenemang som du vill sälja biljetter till? Låt oss hjälpa dig att sälja dem i vårt biljettsystem. Där får du samtidigt tillgång till ett stort antal kunder via våra kanaler och kan köpa extra synlighet i våra nyhetsbrev som har närmare 37 000 mottagare.


Maximera din biljettförsäljning med Visit Dalarna och Nortic

Biljettförsäljning ska vara enkel och effektiv, så att du och dina kunder kan fokusera på det som är viktigt – upplevelsen. Visit Dalarna har ett samarbete med Nortic och deras biljettsystem. Det är enkelt att använda och det går snabbt att komma igång.

Med smarta funktioner och ett logiskt flöde kan både större och mindre arrangörer göra sin biljettförsäljning mer effektiv. Systemet gör det möjligt sälja biljetter både på din egen webbplats och via visitdalarna.se. Dessutom är det möjligt att ha en egen biljettkassa, där du kan sälja biljetter till dina kunder via telefon och på plats vid arenan.

Om du använder Nortic via oss får du också synlighet på vår biljettsida visitdalarna.se/biljetter, där kunderna kan boka biljett direkt. Dessutom kan du köpa extra synlighet, vilket du kan läsa mer om här på sidan.

Hur går det till?

Vi på Visit Dalarna hjälper dig hela vägen från uppstart tills att försäljningen är igång.

  • Börja med att lägga upp evenemanget i formuläret Anmäl ert evenemang, för att det ska synas på visitdalarna.se/evenemang. 
  • Du får sedan en utbildning så att du enkelt kan hantera, sälja och följa upp ditt evenemang.
  • Självklart får du fortsatt tillgång till systemet så att du själv kan skapa flera evenemang. 

Kontakta oss för att komma igång

Mobilanpassat köpflöde

Idag bokas över 50 % av biljetterna i mobilen. När du använder Nortic är köpflödet är helt mobilanpassat.

  • 100 % mobilanpassat
    Lika enkelt att köpa biljetterna i mobilen som via datorn. Nortic har ett av marknadens smidigaste och tryggaste köpflöden utan krångliga registreringar.
  • Smidiga biljettleveranser
    Biljetterna levereras via SMS direkt till mobilen eller mejl (vid onlinebokning).
  • 80 % av alla digitala köp börjar med en sökning på Google
    Vi vet att det är viktigt att synas på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Idag är Google den största biljettportalen och det är dit kunderna vänder sig för att hitta biljetter till nya upplevelser. Här hittar dina kunder alla dina evenemang genom en snabb sökning på Google.

Nedladdning appstore

Nedladdning Google play

Smidiga insläpp med mobilen

Med insläppsappen Nortic Admit läser du snabbt av QR-koderna på kundernas biljetter med en eller flera mobila enheter. Säg hej då till krångliga entrésystem. 

Finns det ingen internetuppkoppling på platsen för evenemanget kan du fortfarande ladda ner gästlistan till en mobil enhet och via den scanna av biljetterna. På så sätt kan du fortfarande säkerställa att varje biljett bara används för en entré.

Enkelt oavsett evenemangstyp

Oavsett hur ditt evenemang ser ut ska det vara enkelt för dina kunder att köpa biljetter. Varje klick räknas och för oss är det viktigt att biljettförsäljningen blir den bästa möjliga starten på ditt evenemang.

  • Numrerad platsbokning
    Lättöverskådlig arenalayout där kunderna enkelt väljer de platser som passar dem.
  • Onumrerad bokning
    Det blir enkelt för dina kunder att hitta och välja rätt datum, spelplats och priskategori.
  • Enklare betalningar
    Vi använder Nortic Livepayments via Klarna.
  • Priskategori
    Prissätt dina biljetter genom biljettkategori eller per sektion.
  • Kampanjverktyg
    Skicka ut en kampanjkod eller erbjud dina kunder abonnemang och årskort för dina evenemang.
  • Tillval
    Ett enkelt sätt för dina biljettköpare att köpa fler produkter och tjänster av dig, allt i samma order.
Vy över biljettsystemet Nortic i dess online bokning.

Vad kostar det?

Visit Dalarna erhåller serviceavgift exkl. moms enligt tabell:

Försäljningskanal Pris per biljett
Egen kassa (betald kontant) 12,50 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris <100 kr 15 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris 101-600 kr 20 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris 601-1200 kr 25 kr
Internet/klarna in store vid biljettpris >1201 kr 2% + 10 kr
Fribiljetter egen kassa 2,50 kr
Fribiljetter internet 5 kr
Försäljning via ombud (avtal skrivs mellan ombud & arrangör.) + 24 kr på ovan priser

För icke partners tillkommer en uppläggningsavgift på 500 kr exkl. moms per evenemang.

Säkra din synlighet i våra kanaler

Låt ditt evenemang synas i Visit Dalarnas kanaler. Nu har du chansen att säkra din synlighet genom att köpa något av våra marknads­­förings­­paket, där du kan synas i kanaler som:

  • Visitdalarna.se är en välbesökt webb­plats med över 1,5 miljoner besök varje år. En av de mest besökta sidorna är vårt kalen­­darium där vi presen­terar alla evenemang i Dalarna.
  • I alla kommuner har vi även lokala Facebook­-sidor, där vi lyfter upp kommande evene­mang som är intressanta för våra besökare.
  • Vårt biljett­nyhetsbrev går ut till cirka 37 000 mottagare som tidigare köpt biljetter via Visit Dalarna.
  • Priserna nedan gäller vid nyttjande av Visit Dalarnas biljettsystem. 

Grundpaket

Grundpaketet inkluderar synlighet i vårt biljettnyhetsbrev. Vid köp av sådant prioriterar vi även ert evenemang på visitdalarna.se/evenemang och lokal Facebook-sida. 

  • Synlighet i nyhetsbrev med bild och text i en kolumn. Se exempel
  • Upplyft synlighet på visitdalarna.se/evenemang under en 14-dagars­period i samband med nyhetsbrev. 
  • Spridning via vår lokala Facebook-sida för den kommun där evenemanget genomförs. 

Just nu! Sänkt pris till 500 kr per införande (ordinarie pris 1 000 kr).

Utökat paket

Det utökade paketet inkluderar mer framträdande och större synlighet i vårt biljettnyhetsbrev. Dessutom tillkommer ytterligare synlighet på visitdalarna.se/evenemang och lokal Facebook-sida. 

    • Deltagande i nyhetsbrev med bild och text över två kolumner högst upp i nyhetsbrevet. Se exempel
    • Upplyft synlighet på visitdalarna.se/evenemang under en 14-dagars­period i samband med nyhetsbrev. 
    • Spridning lokalt via vår lokala Facebooksida för den kommun där evenemanget genomförs. 

    Just nu! Sänkt pris till 2 000 kr per införande (ordinarie pris 3 000 kr).

    Vi som hjälper dig

    Vare sig du är intresserad av att digitalisera er försäljning eller säkra synlighet i våra kanaler är du välkommen att kontakta oss.

    Varje nyhetsbrevsutskick tar endast med ett begränsat antal evenemang, totalt finns 10 kolumner där som mest två utökade paket och sex grundpaket kan marknadsföras. Vänta inte för länge med att boka plats för ditt evenemang. 

    Porträttbild på Susanna Mångs.

    Susanna Mångs

    Systemadministratör

    Mejla

    Porträttbild på Maria Wiklund.

    Maria Wiklund

    Systemadministratör

    Mejla