Logotyp för Up to Date 2022, med datum.

Up to Date 26/10

Onsdag 26 oktober möts Dalarnas besöksnäring på Verket i Avesta för en fullmatad dag tillsammans. Spännande talare, diskussioner, trendspaningar och nätverkande samlas kring årets tema, "Platsens magi”. Temat är mer aktuellt än någonsin när vi ställer oss den stora frågan: Hur får vi människor att bo och vistas i Dalarna?


Under dagen i Avesta möter vi en rad spännande talare och experter. Till exempel talar Fredrik Reinfeldt, ordförande i Visita, via länk om hur besöksnäringen kan lösa politiska utmaningar. Helena Godotter Karlberg på Svenska Designsällskapet finns på plats för att tala om hur vi skapar ett starkt platsvarumärke. Vi tar också sikte på kommande ”Generation Z” – hur kan vi få dem attraherade av Dalarna?

Här kan du läsa mer och ta del av det fullständiga programmet.

Vet du redan att du vill gå?

ANMÄL DIG HÄR

Logotyp för affärsutvecklingsprogrammet Kurbits

Anmäl dig till höstens Kurbits Innovation

Öka kundvärdet i upplevelsen för bättre lönsamhet. I september 2022 startar Kurbits Innovation, ett program för dig som vill finna nya vägar för att öka kundvärdet och skapa upplevelser som gör att kundnöjdheten ökar.

Syftet med Kurbits Innovation är att ditt företag ska få kunskap och verktyg för innovativa processer och effektiva arbetssätt att använda dem. Ett ökat kundvärde skapar ökad kundnöjdhet och ger dig möjligheter till ett mer hållbart företagande. Under programmet kommer du att arbeta tillsammans med fyra olika besöksnäringsföretag. Ni får gärna vara två deltagare per företag.

Hur går det till?

  • Deltagarna kommer att guidas genom en innovationsprocess -från idé till test av prototyp, under 5 träffar.
  • Mellan träffarna får företaget stöd från processledaren och arbetar med hemuppgifter.
  • Efter träff 3 gör varje företag en test av prototyp på hemmaplan som sedan utvärderas på träff 5.
  • Under programmet använder vi en mix av kunskap, konkreta verktyg, kreativa övningar och erfarenhetsutbyte. Det är ett av framgångskoncepten i Kurbits.
  • Det går bra att två personer från företaget deltar.

Vem är du som deltar?

  • Du har ett öppet sinne och vill inkludera fler i processen som handlar om ett ökat kundvärde.
  • För att delta behöver två personer från företaget anmäla sig och vara med på alla träffarna.
  • Det ingår även coachning som ett processtöd i företagets innovationsprocess mellan träffarna.

Innehåll i programmet:

  • Träff 1: Innovationsprocessen och uppstart.
  • Träff 2-3: Idéworkshop och arbete med prototyp. En tvådagars workshop med övernattning
  • Träff 4: Håll processen levande: En digital träff med fokus på lärdomar från testomgången och vidareutveckling/förbättring.
  • Träff 5: Från nuläge till nyläge. Presentation av resultat från test av prototyp och få värdefull feedback från deltagare och processledare.

Datum och tider

  • Träff 1: 13 oktober
  • Träff 2-3: 24-25 oktober
  • Träff 4: 16 november (online)
  • Träff 5: 17 januari

Plats och lokal väljs när gruppen är klar.

Anmäl dig via länken här nedanför senast 6/10.

TILL ANMÄLAN

Kurbits är ett internationellt affärsutvecklingsprogram skräddarsytt för besöksnäringen. Över 800 företag i Sverige, Norge och Schweiz har genomgått Kurbits för att bli vassare på att göra affärer.

Håll utkik här på hemsidan och i våra nyhetsbrev, där vi löpande informerar om nya kursstarter och program inom Kurbits.

Har du frågor eller vill ha mer information?

Kontakta Niclas Johansson, affärsutvecklare och projektledare:
[email protected]

Logotyp för affärsutvecklingsprogrammet Kurbits

Anmäl dig till Kurbits Revenue Management

Vill du hitta nyckeln till hur du kan optimera dina intäkter och förbättra lönsamheten i just din verksamhet? Då är Kurbits Revenue management rätt program för dig! Programmet startar i oktober 2022.

Revenue management handlar om att ta rätt betalt av rätt kund vid rätt tillfälle. Allt för att optimera din försäljning och öka lönsamheten i ditt företag. I detta program jobbar vi med strategi och tänket bakom, vad som påverkar prissättningen utifrån efterfrågan och konkurrens. Vi arbetar också med paketering och val av säljkanaler som viktiga faktorer för intäktsoptimering.

Syfte och mål med programmet

  • Syftet är att få ökad kunskap om hur systematiskt arbete med intäktsoptimering kan öka ditt företags lönsamhet.
  • Målet är att du som deltagare definierar dina prisnivåer, sätter en årskurva efter tid och efterfrågan, definierar mätbara nyckeltal och att du fattar beslut om vilket system du ska använda dig av online eller manuellt.

Innehåll i programmet

Programmet består av tre heldagarsträffar där du tillsammans med andra företag i besöksnäringen arbetar med konkreta verktyg och metoder. Mellan träffarna får du coachning på ditt företag. Du kommer även att arbeta med hemuppgifter för att gå från ord till handling.

  • Träff 1: Ha koll på nuläget, kunskap om marknaden, nyckeltal och prismodeller.
  • Träff 2: Prissättning, paketering och säljkanaler.
  • Träff 3: Priselasticitet och system för att arbeta med yieldmanagemet.

Datum

  • Träff 1: 10 oktober
  • Träff 2: 28 oktober
  • Träff 3: 15 november

Sista dag för anmälan är 1/10.

TILL ANMÄLAN

 

Kurbits är ett internationellt affärsutvecklingsprogram skräddarsytt för besöksnäringen. Över 800 företag i Sverige, Norge och Schweiz har genomgått Kurbits för att bli vassare på att göra affärer.

Håll utkik här på hemsidan och i våra nyhetsbrev, där vi löpande informerar om nya kursstarter och program inom Kurbits.

Har du frågor eller vill ha mer information?

Kontakta Niclas Johansson, affärsutvecklare och projektledare:
[email protected]

---

Projektet är medfinansierat av:

Logotyper för Region Dalarna och EU

Dalahäst står på bord.

Dalastudion: Hur hanterar vi elkrisen?

Vad kan vi göra åt vad som verkar vara en annalkande elkris? Höjda priser och elbrist gör hösten och vintern osäker och de ekonomiska orosmolnen hopar sig vid horisonten. I nästa Dalastudion har vi bjudit in två experter som ger sin syn på hur vi kan tänka – och framför allt vad vi kan göra – för att klara krisen så bra som möjligt.


Vi matas dagligen med nyhetsuppdateringar om höjda elpriser och ökad risk för elbrist. Vi får höra att alla behöver dra sitt strå till stacken. Vi alla förväntas bidra genom att minska vår elförbrukning, så att elen ska räcka till och priserna ska kunna sänkas.

Det finns förstås fortfarande möjligheter till att de aktuella prognoserna förbättras. Liksom att det kommer beslut om en statlig kompensation. Men det går inte att bortse från att vi alla ändå behöver förbereda oss inför en utmanande höst och vinter. Vi behöver börja reflektera och agera på frågor som: Vad kan jag som företagare göra själv redan idag? Hur kan jag få hjälp med rådgivning och hur ska jag tänka för att effektivisera elförbrukningen framåt?

I nästa Dalastudion tar vi tag i just de här frågorna och ger vägledning framåt. Vi har bjudit in en av Dalarnas energi och klimatrådgivare för att få hans bästa tips på vad vi kan göra liksom viktig information om den hjälp som finns att få. Vi får även sällskap av Dalakrafts VD, som berättar mer om varför det ser ut som det gör och hur läget kan komma att påverkas framöver – både genom egna insatser och andras beslut.

Seminariet är kostnadsfritt och sker digitalt via Zoom.

Du får en länk via mejl efter att du anmält dig.

ANMÄL DIG HÄR

 

Logotyper för Region Dalarna och EU