Familj cyklar på grusväg i Dalarna

Dalarna på en internationell marknad

Våren är en hektisk tid med många säljaktiviteter mot det internationella researrangörsledet i syfte att sälja in exportmogna produkter för att öka antalet affärer hos Dalarnas besöksnäringsföretag. Utöver det arbetar vi också med planering av sommarens kommunikation med fokus på PR, framför allt pressbesök med syftet att öka kännedomen om vad Dalarna har att erbjuda.


Det är fantastiskt roligt att representera destination Dalarna då vi har mycket att erbjuda utifrån den efterfrågan som finns på de prioriterade marknader som vi bearbetar i Europa. Det finns ett stort intresse för bland annat natur och kultur i kombination och möjligheten att ta del av vår svenska livsstil med svenska traditioner som exempelvis midsommar. Utöver det finns en efterfrågan på unika naturnära boenden och så kallad ”slow travel” vilket innebär avkopplande reseupplevelser som ger mer tid till oförglömliga intryck och anknytning till lokalbefolkningen, den lokala kulturen och den lokala maten.

De aktiviteter som vi deltar i ger oss, förutom möjlighet att lyfta Dalarna som destination, också insikter i om vad som efterfrågas och som vi sedan kan förmedla vidare till företagen i Dalarna så att de kan utveckla sina produkter och sitt erbjudande till sina besökare. 

Möten med researrangörer

Samarbeten med researrangörer och agenter är en marknadsförings- och försäljningskanal för exportmogna besöksnäringsföretag som kan ge bokningar som är svårare att få på egen hand. Att nå ut till nya målgrupper på nya marknader, att få in tidiga bokningar som underlättar planering och möjlighet till jämnare bokningsläge över året är några av fördelarna med att samarbeta med researrangörer och agenter.

Under årets första månader deltog Visit Dalarna i flera aktiviteter där vi bearbetade researrangörer från våra prioriterade marknader Danmark, BeNeLux, Storbritannien, Tyskland, Österrike och Schweiz:
•    Vakantiebeurs – Nederländernas största resemässa riktad till både researrangörer, media och slutkonsumenter.
•    Nordic Marketplace i Danmark – speeddating-möten med researrangörer från våra prioriterade marknader.
•    Besök hos danska bussresebolag där vi bland annat presenterade utbudet av kultur- och kulinariska upplevelser samt lätt tillgängliga naturupplevelser.
•    ITB i Berlin – världens största resemässa där destinationer och företag har möjlighet att möta researrangörer och press.
•    Swedish Workshop online – digital speeddating med ett 40-tal researrangörer.
•    Visningsresor i Dalarna för utländska researrangörer.

Aktuella kampanjer

Just nu pågår en kampanj i sociala medier riktad mot Nederländerna. Fokus ligger på naturupplevelser och outdoor-aktiviteter för familjer, och natur i kombination med kulturupplevelser för par som reser utan barn. Där är också ett par mediesamarbeten på gång, där vi aktiverar innehåll från tidigare pressbesök. Inför och under denna sommar arrangerar vi PR-aktiviteter riktade mot den danska, norska och holländska marknaden. 

Pressbesök

Under våren har The Guardian från Storbritannien varit på pressbesök i Dalarna och kommer inför nästa vinter att publicera en artikel om sin vinterupplevelse. Magasinet Seasons från Nederländerna har också besökt Dalarna och kommer skriva om kulturupplevelser och vinteraktiviteter. 

Under kommande månader kommer Visit Dalarna tillsammans med flertalet aktörer att ta emot ännu fler utländska journalister och influencers, bland annat en gruppressresa från Danmark, en journalist från franska magasinet Le Temps d’un Voyage och två journalister från de nederländska magasinen Herenhuis och Vijftig+. Dessa resulterar i fina artiklar om Dalarna i tidskrifter och online samt inlägg på sociala medier med stor spridning.  Vi räknar med att under 2023 arrangera pressbesök för runt 20 journalister/influencers.

Vill du veta mer?

Kontakta Tatjana Summermatter, Affärsutvecklare Internationalisering
tatjana.summermatter@visitdalarna.se
---
Mer kunskap och information om Sverigemarknadsföring och om den internationella resenären finns i Visit Swedens kunskapsbank.